5 tipů, jak vybudovat osobní brand a nadosmrti nestrádat
Autor: Markéta Mazancová 28. srpna 2024
Být úspěšným realitním makléřem jde ruku v ruce s tím, že budete známý a lidé si vás budou pamatovat. V tom vám dopomáhej osobní značka. Amen.
Tím však naše modlitba nekončí, ale naopak začíná. V tomto článku se dozvíte klíčové informace k osobnímu brandingu pro realitní makléře, zejména pak jaké techniky použít, abyste si vytvořili vlastní unikátní image a lidé si vás pamatovali.
Co je to osobní branding pro realitní makléře?
Osobním brandingem rozumíme systematické a vědomé úsilí, které si klade za cíl, aby vás lidé začali vnímat jako lídra v oboru. Pokud se vám podaří uspět, budou si vás lidé pamatovat tak, že “KDYŽ REALITNÍ MAKLÉŘ, TAK [VAŠE JMÉNO]”! V momentě, kdy budou potřebovat pomoci s prodejem nebo pronájmem, měli byste to být vy, kdo je napadne jako první.
Jedním ze způsobů, jak si vybudovat osobní brand, je zjistit, co vás odlišuje od konkurence a využít toho ve svůj prospěch. Možná vám přijde jako dobrý nápad vstoupit ve známost jako rodinně založený muž či žena, který/á nesmí chybět na žádné akci. Nebo můžete usilovat o nálepku tvrdého vyjednavače, který bude pro své klienty neúnavně pracovat dnem i nocí, aby pro ně získal tu nejlepší nabídku.
Mít osobní značku si lze připodobnit také k hostitelským dovednostem. V momentě, kdy lidi pozvete na večeři, všichni už budou vědět, zda jim připravíte prvotřídní steak s lanýžovou omáčkou, blanšírovanou zeleninou a francouzské víno za dva litry nebo zda se budou chtít předvést s prdelačkou, tlačenkou, jitrnicí a plzeňským pivem či zda se mají raději najíst předem doma, protože na ně čekáte se studeným diskontním párkem a krabicovým vínem.
Budování osobní značky na základě vaší jedinečnosti je zkrátka osvědčený způsob, jak pokročit ve vaší kariéře. Díky vašemu úsilí bude mnohem pravděpodobnější, že se na vás lidé obrátí, až vás budou potřebovat nebo vás alespoň doporučí svým známým.
Jak si tedy vybudovat osobní značku? Pojďme na to krok po kroku.
#1 krok: Najděte si místo tam, kde slunce svítí nejvíc
Prvním krokem je zjistit, v čem jste lepší než konkurence. To znamená, mít sebereflexi a umět identifikovat váš jedinečný prodejní argument. V marketingu se mu říká odborně USP (unique selling proposition). Pokud si nevíte rady s tím, jak odhalit svou unikátnost, zkuste odpovědět na následující otázky:
-“Čím chci být známý”? Zamyslete se nad tím, jak byste si přáli, aby o vás mluvila vaše rodina a přátelé. Jste tím nejaltruističtějším člověkem na světě, který bude hodiny probírat jejich rodinou situaci a trávící potíže jejich psa? Nebo jste ten nejtvrdší vyjednavač, který sejme každého na potkání v prospěch svého klienta?
-“V čem jste přirozeně dobrý?” Zde se dostáváme k otázce talentů a silných stránek (těmi rozumíme talenty, které systematicky rozvíjíte). Možná vynikáte v komunikaci a rádi si budete s klientem chatovat o výběru odstínu nové barvy na stěnu do tří do rána. Nebo vynikáte v číslech, analytikách a není den, abyste nevytvořili alespoň jednu novou tabulku. Pakliže si dokážete správně odpovědět, možná naleznete váš USP.
-“Co děláte pro vaše klienty a konkurence ne?” Nabízíte něco jedinečného jako například pomoc s hlídáním dětí, když se klienti potřebují připravit na prohlídku? A co třeba služby hodinového manžela, pakliže jste nadšený kutil? Jít nad rámec standardu je vždy skvělý způsob, jak vyniknout.
-“Proč by mi klienti měli dát přednost před jinými makléři?”
V praxi: Vyhraďte si hodinku či dvě, během které si uděláte “sezení sami se sebou”. Vezměte si papír a zapisujte si, cokoliv vás napadne o vaší jedinečnosti, tedy o vašem USP. Mohou to být i protikladné věci. Pořádek ve vašem myšlenkovém chaosu si uděláme za chvilku. Zatím jde skutečně jen o brainstorming. Těžte z toho, že většina ostatních makléřů si tyto dvě hodinky na pojmenování USP nikdy nenajde. Proto máte šanci být o krok napřed.
#2 krok: Proměňte své USP v osobní značku
Nyní je čas, abyste vzali výsledek vašeho myšlenkového chaosu a proměnili ho na koncept osobní značky.
Ze všeho, co vás napadlo v kroku 1 nyní vyberte jednu věc, která vás činí tím nejjedinečnějším makléřem v celém vesmíru. Vyvarujte se tomu, abyste byli příliš širocí. Například “jsem nejlepší ve všem” je tím nejhorším pojmenováním USP, jaké můžete udělat. Nejlepší totiž chce být každý a zároveň je to nicneříkající. Buďte upřímní v tom, co jste skutečně schopní nabídnout. Jakmile naleznete vaše USP, můžete jej propojit s vaší osobností. Stejně jako v matematice, i zde platí:
vaše USP + vaše osobnost = vaše osobní značka
Pokud je navíc vaše USP založeno na pravdě a na vašich skutečných silných stránkách, máte velkou šanci, že budete působit opravdově a nestrojeně. Slovy klasika bychom to mohli vystihnout jako “buď tím, kým seš a nehraj si na to, co nejsi”.
#3 krok: Vytvořte si logomanuál a marketingovou komunikaci
Víme, zní to trochu škrobeně a mimo praxi. Opak je však pravdou. Sjednoťte veškeré kanály, kterými komunikujete, aby váš marketing nepůsobil jako “každá ves, jiný pes”. V tomto kroku se vyplatí oslovit profesionálního grafika a chtít po něm “logomanuál”, tedy dokument, ve kterém je sjednotí a zejména, jak bude vypadat vaše logo, jaké přesné odstíny barev a fondy písma budete používat apod.
Stejně tak si sjednoťte, jak budete komunikovat s vašimi klienty. Budete je oslovovat titulem, příjmením nebo křestním jménem? Budete spíše “lidový” nebo spíše “vysoce profesionální”? Ani jedno není špatně, důležité je být autentický a sjednocený.
#4 krok: Sdílejte vaši osobní značku online
Jakmile máte svou osobní značku, musíte s ní ven! Je důležité, abyste si zajistili fantastickou digitální stopu a už ji nikdy nevymazali ani z online světa a ani z myslí lidí.
Webová stránka
Organicky (tj. neplaceně) se na první místo v SERPu (chápej - výsledcích vyhledávání), asi jen tak nedostanete. To ale ještě neznamená, že byste neměli mít svou osobní webovou stránku. Ta je totiž alfou a omegou a nabízí prostor, kde se můžete nekonečně dlouhodobě a trvale prezentovat.
Sociální média
Pokud trávíte čtyři hodiny denně skrolováním na Instagramu, bude pro vás tato oblast spíše zábavou než prací. Pakliže ale patříte spíše do kategorie těch, kterým sociální sítě nepřirostly k srdci a absolutně netušíte, co byste na ně měli dávat, nemusíte se s nimi nějak přehnaně aktivně trápit za každou cenu. Makléřina se totiž dá dělat i bez sociálních sítí, pokud vám tedy nevadí, že tak přijdete o spoustu klientů. Základem proto alespoň je, abyste na Facebooku a Instagramu přidávali tu a tam nějaký ten obsah minimálně pro lidi z vašeho okolí, které skutečně znáte.
Založte si blog
Obsah, obsah, obsah. A v neposlední řadě OBSAH JE KRÁL. Když toto nějaký marketér a obsahový specialista tvrdí, má pravdu. Jenže makléř není obsahový specialista a ne vždy má čas, náladu a možná i schopnosti, aby chrlil jeden kvalitní článek na svůj blog za druhým.
Jak naložit s myšlenkou blogu proto máte všehovšudy tři:
Buďto se na blog a záložku “aktuality” na svém webu úplně vykašlete, nebo psaní článků svěříte copywriterovi nebo se zkrátka o tvorbu obsahu pokusíte sami. Žádná z variant není špatně, jen záleží, jak ji správně nakombinujete s ostatními marketingovými aktivitami.
TIP: Neexistuje žádné větší marketingové peklo, než prázdná záložka “blog/aktuality”, kde se vám po rozkliknutí zobrazí hláška “tuto stránku pro vás připravujeme”, případně se vám na prvním místě ukáže aktualita stará čtyři roky. Pokud víte, že na blog nebudete mít čas, prostě ho vůbec na webu nemějte.
Více se o online marketingu nebudu rozepisovat, každopádně do této kategorie budování osobního brandu patří cokoliv dalšího, co je online marketing.
#5: Nezapomínejte na offline marketing
I když je toho mnoho, je vždy třeba kombinovat online i offline marketing. Stejně jako v osobním životě i v businesse platí, že je třeba často vypínat online svět a žít offline.
Offline marketing může zahrnovat:
- účast na nejrůznějších akcích,
- poznávat lidi na profesionálních setkáních,
- hledání způsobů, jak se dostat do místního rádia či tištěných médií,
- podpora místní (sportovní) akce a organizace,
- rozvoj partnerství s místními podniky, které jsou v souladu s vašimi hodnotami a značkou,
- aktivní účast ve sportovním klubu,
- dobročinné akce,
- tištěná reklama,
- reklamní poutače (tzv. plachty)
-apod.
Budování osobního brandu se může zdát na první pohled náročný. Pokud se vám však podaří vybudovat si pověst úžasného realitního makléře, může vám to poměrně spolehlivě zaručit, že budete mít spoustu práce do konce života.
Pokud hledáte další tipy, jak na makléřský marketing, podívejte se například na další naše články: