Pro makléře: Jak na manipulativní klienty?

Datum: 28.6.2023, Autor: Markéta Mazancová

Manipulativní lidi potkáte nejen v obchodě, ale také v osobním životě. Jak si s nimi poradit, když žádná kloudná diskuze není možná a jak se jim bránit? Čtěte dál.

Kdo je to manipulativní klient?

Za manipulativního klienta můžeme označit takového klienta, který úmyslně ovlivňuje ostatní, aby získal nějakou výhodu. Používat k tomu může třeba podplácení, klam, přemlouvání, obviňování či svádění. V oblasti obchodu pak může klient manipulací sledovat měkčí přístup nebo usilovat o vytvoření spojenectví třeba proti partnerovi nebo za účelem překrývání vlastních problémů nějakými jinými, společensky a situačně přijatelnými problémy.

 Pro makléře: Jak na manipulativní klienty?

Jak se pozná manipulativní klient?

Nosí “švestičky z vlastní zahrádky”, jiné různé dárky, snaží se setkat s makléřem v jiném než v pracovním prostředí, zahlcuje jej vyprávěním tak, aby nebylo možné se dostat ke skutečnému problému nebo proto, aby zakryl vážnější téma. V neposlední řadě se snaží zmapovat okolí a lidi, kteří jsou okolo, aby mohl působit také na vaše kolegy, s kterými jste zpřízněni.

Proč vlastně klienti chtějí manipulovat?

Klient se svým chováním může snažit něco zakrývat - například může schovávat své měkké ego nebo se tak může chránit celkově před světem. Manipulativní chování se klientovi může často vyplácet. Pakliže se tak děje, dochází ještě víc k jeho posilování a má tendence se manipulativně chovat častěji a častěji.

Jak se k manipulativnímu klientovi chovat?

Nejprve si musíte sami v sobě nastavit, že chování neberete osobně. I když u klienta rozpoznáte manipulativní chování, neměli byste jej zaškatulkovat. Nemluvíme tedy o klientovi jako o manipulativním, nýbrž mluvíme o jeho manipulativním chování. Snažte se najít důvod, co jej k jeho chování vede. Jeho důvody bychom měli akceptovat. V případě, že rozpoznáte konkrétní znak manipulativního chování - např. klient vám nosí hračky pro vaše děti nebo jednu bonboniéru za druhou, jednoznačně jej verbálně i neverbálně odmítněte. Dejte však pozor na to, že neodmítáte klienta, ale odmítáte pouze jeho manipulativní nabídku. 


U těžších případů, kdy se manipulativní chování pojí např. s poruchou osobnosti, velmi nízkým IQ či se závislostí, je nutné hned na začátku nastavit hranice a zároveň poskytnout pomoc. 

Manipulátor vs. člověk, který neumí komunikovat

Ještě je tu jedna otázka - nejedná se náhodou pouze o člověka, který neumí komunikovat? Případně má nějakou určitou poruchu osobnosti (zmíněné velmi nízké IQ) nebo mentální postižení? 

Závěrem

Pokud se jedná o skutečného manipulátora a o člověka, se kterým opravdu není možná žádná dohoda, pak: 
 
- zkraťte komunikaci na minimum, 
- hlídejte si své emoce, abyste nevybouchli,
- obhajte si svůj zájem. 
 
U skutečných manipulátorů nebývá možné se domluvit. Nemá proto smysl s nimi vůbec otevírat diskuzi. S vážným případem manipulátora to totiž není možné. Jeho cílem je pouze dosáhnout svého a udělá pro to vše. Kompromis nepřipouští. 



Přidejte svůj komentář

Další tipy a novinky:

Odkazy na servery: