Cesta k novému webu – Jak jsme stavěli nové ČESKÉREALITY.cz
Seriál ke spuštění nové verze serveru ČESKÉREALITY.cz - 2. díl
Nový web, to není jen nový design – i když i na ten jsme hrdí. Nové ČESKÉREALITY.cz vznikly na zelené louce, na nové technologii, na základě moderních trendů v internetových technologiích, marketingu i poznatcích o chování návštěvníků. Přečtěte si, co všechno za tím stojí.
1. Průzkum
Proces tvorby realitního inzertního webu začíná mnohem dříve, než ajťáci zasednou ke klávesnicím. Nejdřív se totiž přemýšlí a mluví. Rozhovory nad kávou jsme strávili doslova desítky hodin. A pozor, nešlo o porady, mluvili jsme s lidmi, kteří budou web používat.
S kým jsme mluvili my?
s makléři – ptali jsme se, co od realitního serveru vyžadují, co by jim usnadnilo práci, co by šlo dělat rychleji a elegantněji
s návštěvníky – jak hledají nemovitosti, jak by to hledání mělo na inzertním webu vypadat podle jejich názoru
s webovými profesionály – jak vypadají moderní weby dnes a jak udělat web, který bude moderní i zítra
2. SEO analýza
Při přípravě jsme pracovali s ohromným množstvím dat. Unikátní informace nemusíme hledat ani kupovat, máme je nasbírané za více než dvě dekády provozu portálu ČESKÉREALITY.cz a dalších webů.
Naše návštěvnost se každoročně blíží deseti milionům návštěv – a každou z nich jsme zaznamenali (využíváme například Google Analytics nebo Microsoft Clarity). Víme, odkud k nám lidí chodí, jak nás na internetu hledají a jak naše weby procházejí. To vše jsme museli vzít v úvahu při SEO analýze, na které jsme stavěli.
3. Grafický návrh
O grafický návrh se postaral opravdový profík, známý designer Martin Hrabánek. Martin má ohromné zkušenosti i bezednou kreativitu. Ale hlavně chápe, jak fungují weby i jejich návštěvníci. Díky němu má portál, který hostí doslova miliony podstránek, vzdušný a odlehčený design, ve kterém se každý snadno zorientuje hned při první návštěvě.
4. Testování prototypu
Design prošel množstvím testů, každé tlačítko, každý nadpis, každý odkaz musel fungovat. Pokud se testovací návštěvník ztratil, vše jsme předělali a vrátili do kolečka testů. Proběhly desítky osobních testů ze strany makléřů i běžných návštěvníků.
Testovaly se různé scénáře i zařízení. Nic jsme nenechali náhodě, takže jsme připraveni na top manažera s nejnovějším notebookem i babičku se starým tabletem.Jak vypadá web na mobilu? Dosáhne uživatel palcem na všechna důležitá tlačítka? Budou se dobře zobrazovat fotky nemovitostí? Nebude se web načítat moc pomalu? To vše jsme museli vzít v úvahu. V současnosti totiž drtivá většina zájemců o nemovitost hledá ze svého mobilu.
Nové ČESKÉREALITY.cz proto budou na mobilu šlapat jako hodinky. A navíc budou mít vlastní mobilní aplikaci!
5. Kódování a programování
Pro fajnšmekry: na jakých technologiích tedy nové ČESKÉREALITY.cz poběží? Celé je to postavené na novém programovacím jazyce (PHP 8.3 + Symfony) a na principu šablon (twig). Data jsou založena na SQL databázích. Vše jsme podřídili snaze, aby byl web moderní, efektivní, bezpečný a hlavně: co nejrychlejší.
6. Vylepšení dat v reálném čase a umělá inteligence.
Inzeráty, které k nám makléři vloží, projdou v okamžiku nahrání kontrolou a úpravami. Automaticky se doplní chybějící lokalita a GPS souřadnice, nahrané obrázky se optimalizují pro co nejlepší a nejrychlejší zobrazení, upraví se také jejich rozměry. Opravíme chyby v textech nebo formátu jednotek. Našli jsme uplatnění i pro umělou inteligenci, ale know-how si prozatím necháme pro sebe.
7. Analýza milionů podstránek
Od okamžiku, kdy jsme měli k dispozici funkční prototyp, jsme ho neustále zatěžovali různými testy. Každá podstránka, každá varianta, každý obrázek a odkaz jsme otestovali ručně a pomocí robotů. Každá vlna testování vychytala radu chyb, abychom se jejich opravování vyhnuli až po spuštění mezi internetové návštěvníky.