Rozhovor s online specialistou: “Kouzelná formule na online marketing v realitách neexistuje”

Autor: Markéta Mazancová, datum: 1.7.2021

Obsah je král. Slyšíme to ze všech stran a ono to tak skutečně je. Web bez kvalitního obsahu neustojí konkurenční boj a upadne v zapomnění. Oproti tomu kvalitně udělaná webová stránka několikanásobně pokryje náklady na svou tvorbu a navíc přinese mnoho nových zakázek. Jak na online marketing v realitách, prozradí v rozhovoru Přemek Kubák ze společnosti Proweby.cz

Které funkční prvky na webu mohou přinést zakázky?
To, co makléřům přináší poptávky, je vždycky obsah. Ten slouží mimo jiné také k tomu, aby lidé vůbec na web přišli. Každý text by měl být totiž napsaný tak, aby byl dobrý pro vyhledávače, obsahoval klíčová slova a přinášel kvalitní obsah. V neposlední řadě musí vždy řešit klientovi potřebu.
 
V čem je tvorba obsahu pro weby realitních kanceláří specifická?
Obsah je tím, díky čemu makléřův klient pojme důvěru a dokáže si představit, že by s tímto člověkem mohl být jednou v kontaktu. Ono je makléřské řemeslo vůbec hlavně o jméně a tváři, nikoliv o anonymním vystupování. Staral jsem se například o jeden web, který ročně generoval okolo 80 kontaktů, z čehož se potvrzeně vygenerovaly dva dobré prodeje v průběhu jednoho roku. Web se tím nejen zaplatil, ale i vydělal. Plus samozřejmě další prodeje, které web pouze podpořil. Pak je také důležité nezapomenout na stránky, kam lidé přijdou z PPC kampaní. Pokud tam ihned nenajdou, co hledají, většinou rychle odejdou.
 
Ale obsah sám o sobě není funkční prvek, že?
Přesně tak. Funkčním prvkem, který generuje kontakty, je kontaktní formulář. Ten nesmíme zvrtat. Protože pokud ho zvrtáme, tak zjistíme, že jsme sice na web dovedli návštěvníka, zaujali jsme ho, ale následně se nám ztratil třeba při vyplňování formuláře a my se nikdy o jeho návštěvě možná vůbec nedozvíme. Samozřejmě umíme vysledovat, kudy nám klienti utíkají, ale není v našich silách řešit každého uživatele. Dříve bylo možné dohledat člověka i pokud vyplnil jen část kontaktního formuláře a pak odešel. Makléř znal jeho jméno a bylo možné ho vypátrat třeba na Facebooku a zkusit ho kontaktovat. Dnes už to nejde kvůli GDPR.
 
Jak tedy udělat web tak, aby klient neodešel s prázdnou? Používáte zásady UX designu (vysv. pravidla, jak vytvořit uživatelsky přívětivé prostředí)?
Podle mě je UX trochu špatně chápané. Makléři se často urputně snaží, aby všude měli tlačítka “chci odhad”, “chci poradit”, “chci prodat” a jiné. Někdy mně ale připadá, že je jich na některých webech už moc. Může se pak stát, že klienta vodíme po webu sem tam a nutíme ho klikat na různá tlačítka. Ve výsledku ale neudělá žádnou z akcí, kterou by měl. Pak se také nemůžu zbavit pocitu, že pokud je na webu moc tlačítek, klient nabude dojmu, že se mu web příliš vnucuje. Jedním z takových vnucovacích prvků může být také nevhodně nastavené vyskakovací okno. Podle mě se to často s množstvím klikatelných prvků zkrátka přehání.
 
Jak to tedy s tlačítky na webu nepřehnat a zároveň udělat funkční web?
Věřím, že je důležité, aby se uživatel dostal na web přes klíčové slovo, které hledal. Například, někdo hledá heslo “Odhad nemovitosti zdarma”. Mým cílem je, aby člověk první, co po příchodu na web uvidí, byl kontaktní formulář. Anebo nějakou informaci o tom, že děláme odhady pro lidi tam a tam zdarma a že tady mají vyplnit formulář a odeslat ho. Nesmí se stát, že člověk přijde na web přes odkaz, který nabízí odhad zdarma, chvíli po stránce bloudí a pak stejně nenajde to, co hledal.
 
Jak na SEO?
Když jsem se v začátcích ptal kamaráda, co je nejlepším SEO nástrojem, odpověděl mi, že mozek. A to platí na sto procent doposud. Podle mě se znalosti, jak udělat dobré SEO, nedá naučit jen na semináři nebo z knihy. Chce to praxi a cit a v neposlední řadě také testovat, testovat a testovat.
 
Jak jdete na testování funkčnosti webu Vy?
Já to obvykle dělám tak, že dám třeba deseti lidem jednoduchý úkol, například - “zkus na webu odeslat poptávku s přílohou”. A neposkytnu k tomu žádné další instrukce. Následně pozoruji, jak ten člověk bloudil nebo jak postupoval. Samozřejmě je také možné udělat A/B testování, tj. dvě různé verze, a zkoumat, která funguje lépe. Dá se také sledovat, na co návštěvníci najíždějí myší, kudy na webu chodí a tak.
 
Čili testovat a používat selský rozum. Co dál?
Web není hotový nikdy a vždycky je potřeba ho ladit a dívat se, co funguje, co nefunguje nebo co funguje jinak, než jsme si mysleli.
 
Lze říci, že web musí jít s dobou a reagovat na změny v uživatelském chování a v trendech?
Je to tak. A o to více to platí ve velmi konkurenčních oborech, jakými reality rozhodně jsou.
 
Jaký vliv má web na cenu PPC kampaně?
Dobře udělaný web s kvalitním obsahem dokáže PPC kampaně výrazně zlevnit, což si málokdo uvědomuje. Pokud nějaká větší realitka sype třeba stopadesát tisíc měsíčně do kampaní, je znát každá ušetřená koruna za proklik. Ve výsledku to může znamenat až několika desetitisícovou úsporu měsíčně. To není úplně špatné. Moje zkušenost je taková, že Google při zobrazení reklamy znevýhodňuje (zdražuje cenu za proklik) nekvalitní stránky.
 
Dokázal byste stručně shrnout, na čem stojí úspěch realitního webu?
Bod číslo jedna - obsah je král. A není to jen fráze. Spousta realitních kanceláří dělá chybu v tom, že se snaží zaměřit na jedno, dvě nebo deset klíčových slov. A někdy se jim to ze začátku dokonce i daří a jásají, že jsou na prvních pozicích. Pak se ale karty otočí a jsou smutní, že jdou ve výsledcích vyhledávání dolů a kontaktují SEO specialistu.
 
Jak s tím co nejlépe bojovat?
Tvořit co nejbohatší obsah na nejrůznější správně zvolené sady klíčových slov. Existují stovky klíčových slov, které dokáží mnohonásobně zvednout návštěvnost v porovnání se strategií, pokud se kancelář zaměří na jedno jediné silné klíčové slovo. Chybu dělají také všichni ti, kteří web spustí a následně ho již neaktualizují.
 
Práce s klíčovými slovy je tedy první krok k úspěchu. Co dál?
Opět se budeme točit okolo SEO a technikálií. SEO se totiž skládá nejen z toho, co je na webu, ale také z toho, co je mimo web. A to je to - často je opomíjená technická stránka, technické SEO, metadata, struktura webu či informační infrastruktura. Problémem bývá i špatná přehlednost webu.
 
Pokud by chtěl makléř udělat “díru do světa” přes online marketing a pojmout ho jako hlavní nástroj pro získávání nových zakázek, na jaké nástroje by měl vsadit?
Tuto otázku nemám rád a hned vysvětlím proč. Podnikatelé, makléře nevyjímaje, mají tendenci hledat nejzázračnější metodu, kouzelnou pilulku. Je to stejné jako s těmi klíčovými slovy. Co vám dnes funguje, už zítra fungovat nemusí. Podle mě je středobodem online marketingu web. Můžete samozřejmě dělat také Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, TikTok, klidně všechno. Pokud nicméně někdo najde moje jméno na internetu a vyhledá si profil právě na Facebooku, TikToku či jiných podobných sítích, všechny profily vypadají stejně. Web oproti tomu může mít zcela unikátní podobu. Čili web je základ a všechny ostatní nástroje by měly být pouze sekundární a sloužit k tomu, aby přivedli správného uživatele, tedy potenciálního klienta na web, kde si ho ideálně zobchodujeme, změříme, nebo od něj alespoň získáme kontakt.
 
Měl by makléř věnovat čas tomu, aby se stal odborníkem na online marketing, nebo by se měl věnovat svému řemeslu a starosti o online marketing přenechat jiným?
Pokud chce jít makléř cestou online marketingu, určitě by se v něm měl vzdělávat. Nemám nic proti tomu, aby si makléř najímal lidi, ale až v momentě, kdy je schopný sám poznat, zda pracují dobře nebo špatně. Jinak se může stát, že vyhodí desetitisíce z okna. Samozřejmě, může se stát, že makléř bez znalosti online marketingu narazí na dobrého markeťáka. Nebo to štěstí mít nebude a může splakat nad výdělkem. Navíc ze zkušenosti vím, že i každému kvalitnímu specialistovi na reklamu se dobře spolupracuje s někým, kdo marketingu a internetu rozumí.
 
---
V článku radí:
Přemek Kubák ze společnosti Proweby.cz
Přemek Kubák o sobě s trochou nadsázky říká, že je markeťák z chaloupky. Jeho rajónem je jižní Morava. Jak už to však bývá, díky existenci internetu a telefonu působí na celém našem území. Jednou z jeho specializací je tvorba a správa webů pro realitní makléře. 

 Rozhovor s online specialistou: “Kouzelná formule na online marketing v realitách neexistuje”

Přidejte svůj komentář

Další tipy a novinky:

Odkazy na servery: