100 tipů pro makléře: NEJVĚTŠÍ INSPIRACE VŠECH DOB NA TVORBU OBSAHU
Autor: Markéta Mazancová, datum: 14.9.2021
Nakrmte zvědavost čtenářů, rozesmějte je, naštvěte je, pak je zase uklidněte a hlavně vyřešte jejich problém. Přinášíme nekonečně dlouhý seznam tipů pro tvorbu obsahu. Hodit se vám bude jako inspirace pro správu sociálních sítí, tvorbu newsletterů, email marketing, PR články a podobně.
Nekrmte SEO, krmte zvědavost čtenářů
Ještě než se pustíte do tvorby obsahu, srovnejte si v hlavě, co bude jeho úkolem. Že by SEO (optimalizace pro vyhledávače)? Skvělý cíl! Jen nesmíte zaspat dobu. Časy, kdy se psaly tupé články o ničem jen proto, aby přivedly na web návštěvníky přes vyhledávání, jsou dávno fuč! Vypadaly asi nějak takto:
“Realitní kancelář a realitní makléř a jak je vybrat (nadpis)
Jsme realitní kancelář v Praze. Naše realitní kancelář je skvělá volba, kde najít nejlepší realitní makléře. Nejlepší je ta realitní kancelář, kde jsou proškolení realitní makléři. Naši realitní makléři jsou certifikovaní. Tito certifikovaní realitní makléři prošli minimálně týdenním školením pro realitní makléře. Zároveň mají naši zkušení makléři dlouhaleté zkušenosti. Hledáte skvělou realitní kancelář v Praze? Volte jedině tu naši realitní kancelář!”
Přijde vám tento text trochu směšný? Praxe, kterou jsem zažila při copywritingu před cca 10 lety, byla přesně taková. Vlastně ještě horší, věty v SEO textech často nedávaly smysl a byly doslova nabité chybami a překlepy. Ale světe div se! Ono to fungovalo. Dnes už se karta otočila a vyhledávače takový obsah dokonce penalizují tím, že je posouvají ve výsledcích vyhledávání směrem dolů (místo kýženého nahoru).
Jak tedy na tvorbu obsahu dnes ?
Už jste asi slyšeli, že “obsah je král”. Donekonečna omílaná věta však rozhodně není floskule. Kvalitní příspěvek, který zaujme, musí mít pro čtenáře skutečný přínos, minimálně takový, že se jím pobaví.
Jakýkoliv příspěvek mnohem lépe zaujme, pokud ho doplníte videem nebo obrázkem. Jen pozor na to, že z internetu nemůžete použít jakýkoliv obrázek, mohla by vám přijít tučná faktura. Vždy však platí pravidlo, že je lepší použít autentickou fotku, byť v horší kvalitě (klidně pořízenou na mobil), než profi fotku staženou z nějaké fotobanky.
TIP, jak najít obrázky zdarma: Obrázky k volnému použití najdete např. tak, že si na Googlu zadáte: vyhledat obrázky->obrázky->nahoře je tlačítko “nástroje”-> “práva k užití”->”komerční a další licence”. Vše, co se vám zobrazí, je k volnému i komerčnímu užití a můžete neomezeně používat. Okruh použitelných obrázků se vám zmenší a navíc mnoho z nich bude s vodoznakem.
Nápady na tvorbu obsahu
UPOZORNĚNÍ: Některé příspěvky popisuji heslovitě, nicméně věřím, že každý makléř pochopí, co “tím chtěl básník říci”:-).
Cíl: Pobavit
1. Odkaz na video na YouTube - vtipné prohlídky nemovitostí
2. Kreslený vtip s realitní tématikou - zde pozor na autorská práva. Pokud máte trochu toho talentu, zkuste obrázek překreslit a naskenovat.
3. Napište svůj “příběh z natáčení” aneb co se vám stalo zajímavého při prohlídkách.
4. Motivační a jiné citáty
Cíl: Prodejní příspěvky
5. Nemovitost na prodej či na pronájem
6. Uveďte, jaké všechny služby umíte (např. videoprohlídku apod.), vyzvěte čtenáře k akci, aby se vám ozvali
7. Odhad zdarma - dnes velmi populární nástroj, jak získat zakázky
8. Nabídka tipovného. Za tip na někoho, kdo něco prodává nebo pronajímá, nabídněte podíl na své provizi. Je vhodné také připsat pravidla pro získání tipovného.
9. Jakákoliv přímá výzva k akci (prostě napište, že stále přijímáte nemovitosti do prodeje).
TIP: Inspirujte se PORNEM. Že si dělám legraci? Ba ne! Tuto taktiku doporučuje známý copywriterský guru Otto Bohuš (a já ostatně také). V pornu totiž najdete naprosto jasné a přímé výzvy k akci. Tak šup šup, běžte v rámci pracovního zlepšení pustit nějaké ty hambaté stránky a podívat se, jak se píšou ty správně výstižné prodejní texty :-).
10. Proč právě vy jako makléř (ev. kancelář)- dejte klientům důvod, proč by si měli vybrat právě vás.
11. Nabídněte konkrétní službu - např. že v nemovitosti klienta umíte skvěle zorganizovat den otevřených dveří (vhodný spíše pro prázdné nemovitosti)
TIP: Všechny prodejní příspěvky jsou vhodné i jako propagované/placené příspěvky, které se nebudou zobrazovat na vaší zdi (ale mohou) a rovnou budou poslány do inzertního prostoru sociální sítě.
Cíl: Pochlubit se a říci něco o sobě (některé z těchto nápadů spadají i do sekce “pobavit”)
12. Foto s květinou či jiným dárkem od klienta
13. Foto “já” s nově obrandovaným autem
14. Foto nově vyzdobené kanceláře
15. Sken makléřského certifikátu
16. Hurá, dosáhl jsem 20,50 či 100 (...) prodaných nemovitostí
17. Narodilo se mi dítě, snad bude také makléř - u osobních informací hodně záleží na tom, jak moc chcete ostatní pouštět do svého soukromí. Každopádně foto s kojencem/batoletem v bodýčku s logem vaší kanceláře nenechá nikoho chladným.
18. Foto/video vašeho psa, jak kouká z okna vašeho obrandovaného auta
19. Video, jak vypadá váš běžný den
20. Foto s klientem u prodané nemovitosti, resp. u plachty na domu s nápisem prodáno
21. Foto s klientem při předání nemovitosti
22. Recenze, jakékoliv pochvaly, emailové, telefonické či facebookové hrňte na svůj profil - vždy s laskavým svolením jejich tvůrce (a to i v případě, že neuvedete jméno. Je to tak fér, profesionální a korektní!)
23. Sestříhané video, kde se budou promítat vaše prodané nemovitosti
24. Pěkně graficky zpracovaná informace o tom, za kolik milionů jste již prodali nebo pronajali nemovitosti (pakliže se již máte čím chlubit)
25. Fotografie vaší kanceláře, nejlépe i s vámi
26. Odkaz na článek, kde vyprávíte váš příběh jakožto makléř - jak jste se dostali k této práci, kolik let již působíte jako makléř, co jste za tu dobu prožili. Snažte se příběh vyprávět lidsky, nehledejte v tom vědu - pište, jako byste příběh vyprávěli kamarádovi ve svém obýváku.
27. Fotky vás, když provozujete své koníčky - sport, tanec, šachy, zahrada. Snažte se ukázat svou lidskou stránku.
28. Fotografie s kolegy
29. Oficiální poděkování spolupracujícímu developerovi
30. Ukažte, v které restauraci často obědváte, nebo kavárnu, kde míváte schůzky
31. Fotka v triku s vaším firemním logem
Cíl: Varovat před nebezpečím (vyústěním každého článku nebo jiné formy příspěvku může být, že pokud má čtenář kvalitního makléře, nemusí se ničeho bát). Většina z těchto článků patří také částečně do kategorie “vyřešit problém = informovat”.
32. Jak vám mohou ukrást nemovitost a jak se bránit?
33. Úschova peněz - advokátní, u RK, bankovní, notářská. Jsou tam nějaká rizika?
34. Pozor, jak neprodělat a neprodat dům pod cenou
35. Rizika při vyřizování hypotéky, nejprve se složí záloha a pak nevyjde odhad = propadlá záloha
36. Časté chyby v kupních smlouvách aneb proč katastr vrátí návrh na vklad k opravám
37. Neprojde vám návrh na vklad do katastru a prodávající už má peníze u sebe na účtu?
38. Skryté vady nemovitostí - kupující může následně odstoupit od smlouvy nebo požadovat slevu.
39. Pozor na to, co zahrnuje provizi RK. Není provize jako provize!
40. Chybí oficiální přístupová cesta - omezená možnost financovat hypotékou, riziko, že pokud se zblázní, tak tam dá závoru a nezbyde než soudit se.
41. Trvalé bydliště v nemovitosti - co z něho plyne, jak zjistit, kdo je v nemovitosti přihlášen. Plynou z toho nějaká rizika?
42. Exekuce a jiné právní vady nemovitosti
43. Rizika při prodeji nemovitosti na vlastní pěst (bez realitky) nebo přes špatnou RK
44. Pozor na to, co snižuje hodnotu nemovitosti - chybějící homestaging, nepořádek, zápach od domácích mazlíčků aj.
45. Nájemní právo - nezapisuje se do katastru, nejde ho prakticky zjistit, pokud o něm neinformuje prodávající, co se stane, zaniká nájemní smlouva spolu s prodejem?
Cíl: Vyřešit problém = informovat
46. Jak prodat nemovitost - krok po kroku, ukázat, jak je to složité
47. Jak prodat nemovitost za maximum - tipy na zvýšení ceny nemovitosti
48. Jak si vybrat správného realitního makléře/kancelář
49. Proč prodávat přes RK a ne jako samoprodejce
50. Co je to homestaging?
51. Co je to virtuální prohlídka? Vyjádřete svůj osobní názor na ni, popište, jak funguje.
52. Co je to videoprohlídka?
53. Co pro vás udělá kvalitní realitní makléř a co by mělo být součástí jeho provize
54. Jak připravit zahradu na prodej nemovitosti - homestaging zahrady
55. Jak probíhá vyřízení hypotéky?
56. Věcná břemena - jaká existují a která jsou “neškodná” a která “nebezpečná”?
57. Daně spojené s nemovitostmi - daň z nabytí nemovitosti (už není, ale lidé ji hledají), daň z nemovitosti, DPH, daň z příjmu
58. Kterou nemovitost lze použít jako zástavu?
59. Zástava na nemovitosti spojená s hypotékou, netřeba se ničeho obávat, jak probíhá zrušení - řeší se kupní smlouvou.
63. Život v nájmu jako celoživotní filosofie - hodně řešené téma vzhledem k rostoucím cenám nemovitostí
64. Investice do nemovitostí
65. Odhad nemovitosti - odhad pro banku, pro dědické řízení, pro finanční úřad, tržní odhad - jsou tam velké rozdíly
66. Jak určit cenu nemovitosti?
67. Jak probíhá dědické řízení
68. Daně a developerské projekty
69. Prodej či nákup nemovitosti v insolvenci. Komunikujete s insolvenčním správcem, je to bezpečné.
70. Jak darovat nemovitost a jaké daně jsou s tím spojené?
71. Specifika prodeje nemovitosti v SJM
72. Územní plán - jak zjistit, kde se dá stavět
73. Jaký je rozdíl mezi 1+1, 1+kk, 2+1, 2+kk apod.?
74. Co je to loftový byt a jiné specifické stavby?
75. Aktuální dění - budou nemovitosti zdražovat, zlevňovat nebo zůstanou stejné?
76. Co zařídit po koupi nemovitosti?
77. Jak se přestěhovat?
78. Rozdíl mezi lodžií, balkonem a terasou
79. Rozdíl mezi septikem, žumpou, jímkou a ČOV
80. Realitní statistiky všeho druhu
81. Pomocí fotek, videí a textů představte lokalitu, v které působíte, a ukažte, proč by si tu někdo měl koupit nemovitost
82. Často kladené dotazy při koupi nemovitosti
83. Nejčastější dotazy při prodeji nemovitosti
84. Nejčastější dotazy při pronajímání bytů
85. Nejčastější dotazy pronajímatelů
86. Kupní smlouva a co by všechno měla obsahovat
87. Nájemní smlouva a co všechno by měla obsahovat
88. Předkupní právo - jak se změnilo, kdy ještě platí a kdy ho lze smluvně dojednat
89. Podílové spoluvlastnictví - jak se z něho vyvázat, předkupní právo v případě dědění, jaké problémy z něho plynou
90. Podle čeho si vybrat svůj budoucí domov
Cíl: Reakce na významné dny
91. Přání do nového i Nového roku
92. Přání k Velikonocům
93. Přání hezkých prázdnin na konci června
94. Přání hezké dovolené během července a srpna
95. 1. září - přání hezkého vstupu do školy
96. Halloweensky laděný příspěvek (pokud vás tedy tento americký svátek neirituje:-))
97. Přání hezkého adventu
98. Přání hezkých Vánoc
99. Přání k jednotlivým státním svátkům
100. Přání ke svátkům častých jmen, jakými je Jan, Jana, Eliška apod., ostatně vhodné je vytvořit fotografii a na ní “označit” všechny z vašeho Facebooku, kdo takové jméno mají
Co dělat, až vám dojde obsah, kde všude obsah šířit a jaká pravidla by měl mít?
To si povíme již brzy v jednom z našich dalších příspěvků :-). Tak nás nezapomeňte sledovat!