Prodáváte nemovitosti robotům? Tak si je nepočítejte do statistik.
Vyhodnocujete si efektivitu inzerce podle počtu zobrazených detailů vlastních nemovitostí na jednotlivých serverech? Výsledky vám nemusí vycházet. Proč?
V čem je vlastně problém?
Pokud si realitní kancelář vyhodnocuje efetivitu inzerce nikoli podle skutečně získaných zájemců o nemovitost, které navíc správně a pečlivě přiřadí k danému zdroji, ale pouze podle počtu zobrazených detailů nemovitostí na různých inzertních serverech, pak může narazit na jeden velmi zásadní problém. A tím je použítá metrika každého serveru, kdy jednou mohu počítat hrušky a podruhé nikoli jablka, ale třeba rovnou traktory.
Udělali jsme jeden malý test, kdy jsme použili nemovitosti jedné realitní kanceláře a spočítali jejich statistiky za jeden den na mobilní verzi serveru ČESKÉREALITY.cz:
Ukázka na příkladu
Podívali jsme se na zobrazení detailů nemovitostí jedné konkrétní realitní kanceláře. Počet zobrazení detailů za jediný den (pondělí 11. 5. 2020) na mobilní verzi ČESKÉREALITY.cz činí v tomto případě 1719 zobrazení. Ale při pohledu do Google Analytics stejné realitní kanceláři za stejné období přisuzují čísla pouze 532 zobrazených detailů. Jak je to možné? Kam se podělo celkem 1187 zobrazení detailů nemovitostí za den? Kam zmizelo téměř 70% zobrazení? A jaké číslo je tedy správné?
Při detailním pohledu najednotlivé řádky vidíme velké množství zobrazení, která nebyla provedena reálnými lidmi, ale stroji či roboty, chcete-li. (červené řádky v obrázku).
Proč se čísla liší?
Každé internetové stránky slouží v dnešní době nejen lidem, ale z velké části také strojům. Například Google si každou webovou stránku pravidělně prochází a kopíruje do své databáze. Takto se chovají všechny další vyhledávače - Seznam, Bing, Yandex a stovky dalších.
Dobří roboti - Good robots
Slušní roboti se při procházení stránek řádně identifikují - například Google jako Googlebot.
Tyto roboty lze proto snadno rozpoznat a případně ze statistik prošlých stránek (detailů nemovitosti) vyřadit.
Vedle vyhledávačů patří mezi slušné roboty také všemožné SEO služby či nástroje pro obsahový marketing (např. Semrush, Ahrefs, Moz.com a další).
Jedno z mnoha Google data center, kde se ukládají data z Google Analytics:
Špatní roboti - bad robots
Naproti tomu špatní roboti svou aktivitu skrývají a navenek se chovají jako klasický lidský návštěvník. Takové roboty nelze vůbec snadno odhalit, protože používají skutečný prohlížeč internetu na skutečném PC či mobilu a jejich chování připomíná to lidské.
Jedinou šancí je dlouhodobě taková zařízení sledovat na různých stránkách a serverech a podle neobvyklého chování je zpětně vytrasovat. To umí například velice dobře Google Analytics, který je nasazen na více jak 30 miliónech webových stránek a má tak dostatek zdrojů pro odhalování těchto podvodných návštěvníků.
Ukázka malé farmy telefonů, které se chovají téměř jako lidé
Jaký podíl návštěvnosti vlastně roboti tvoří?
To je různé. Na malé webové stránce, která má desítky stránek, jež se navíc často nemění, mohou roboti tvořit jednotky procent návštěvnosti. Naproti tomu na serverech s milióny podstránek s častou obměnou se při skenování obsahu doslova dveře netrhnou a podíl robotů může v některých dnech dosáhnout až 60-90%. Zbylých 10-40% tedy zůstává pro lidské návštěvy.
Obecně se ale odhaduje podíl robotů na 40% celosvětové návštěvnosti webů (viz např článek zde).
Jak tedy statistiky používat?
Nejlepším způsobem pro vyhodnocování inzerce by pro majitele realitní kanceláře měly být skutečné ohlasy, kde je na první pohled vidět, zda-li se jedná o člověka či nikoli. Pokud vám ohlasy chodí e-mailem, pak je nutné si zajistit také pečlivé přiřazení zájemce k danému inzertnímu médiu (server, vlastní web, doporučení, atd.).
A pokud již máte konkrétní zájemce o nemovitost spojeny s daným inzertním kanálem, není nic lehčího, než si ročně vypočítat jak tržby z prodaných či pronajatých nemovitostí, tak tržby z nabraných nemovitostí od těchto zájemců (nemovitost si na prohlídce nekoupil, ale makléř mu nabídl zastupování při prodeji nemovitosti, kterou zároveň potřebuje prodat), nebo z prodeje cross-sell či upsell služeb (hypotéky, pojištění, atd.)
Chcete si i přesto porovnávat statistiky detailů zobrazených nemovitostí?
Pak budete muset mít ze všech inzertních zdrojů data počítaná stejnou metrikou - tedy:
Jsou data zobrazených detailů nemovitostí očištěná o známé roboty?
Jsou data očištěna také od robotů, které nelze snadno poznat? Např. sběrem dat v Google Analytics a jejich zpětným exportem?
Konkrétně ČESKÉREALITY.cz obsahují ve všech statistikách zobrazených detailů nemovitostí (ať už v servisní sekci nebo zasílané e-mailem) pouze data, která profiltrovala služba Google Analytics a obsahují tak pouze reálné (skutečné) lidi.
V případě porovnávání dat nasbíraných různými metrikami se výsledky mohou lišit klidně i desetinásobně.
Jak si ověřit, že jsou statistiky z jiných zdrojů "nezkreslené" roboty?
Dlouhodobé statistiky všech velkých realitních serverů se od sebe nebudou příliš lišit v poměru:
počet zobrazených detailů nemovitostí lidem / počet zájemců o nemovitosti (popřípadě počet reálných kupců či nájemců)
Přibližný počet zobrazených detailů na jednoho skutečného zájemce by se pak měl pohybovat v podobných limitech.