PRO MAKLÉŘE: Vyplatí se péct na sušenky? Aneb o cookies srozumitelně a stručně

Autor: Markéta Mazancová, datum: 21.2.2021

Jakýkoliv web otevřete, už to tam na vás zase skáče. Řeč je o souhlasu s cookies, který vstoupil v platnost 1.1.2022. Většina z vás si je asi již nějak pořešila, proto je tento článek věnovaný všem, kteří se k tomu jaksi ještě “neprokousali”.

 PRO MAKLÉŘE: Vyplatí se péct na sušenky? Aneb o cookies srozumitelně a stručně

O cookies už jsme sice jednou psali zde. Opakování je ale matka moudrosti a povinné souhlasy se sušenkami novinkou. 

Co je to cookies?

Cookies asi netřeba dlouze představovat. Jedná se o nástroj pro vyhodnocování chování návštěvníků na vašem webu. Návštěvník si tak ještě do nedávna procházel webem a ani si nemusel uvědomit, že je pod drobnohledem a web si dělá podrobné poznámky, co si kde prohlíží. 


ÚSMĚVNÁ POZNÁMKA K VÝSLOVNOSTI: Pokud byste někdo náhodou nevládl angličtinou, tak cookies v překladu znamenají “šušenky” a čtou se “kukís” . To píšu jen pro jistotu a přikládám příběh z praxe: nedávno se mě jeden pán ptal, co má dělat s těmi “cuki”. Chvilku jsem váhala a pak jsem zahanbeně odpověděla, že je o krok napřed, protože já nic takového neznám.

Cookies má různé druhy

Švédský online stůl nám tu nabízí cookies: marketingové, funkční, analytické a preferenční.
 
V krátkosti o každém typu: 
 
Funkční cookies - starají se o základní funkce vašeho webu, třeba zapamatování naposledy přečteného článku. Stačí o nich od 1.1.2022 návštěníka jen informovat.
 
Preferenční a analytické  cookies - dokazují, že aktivní souhlas musíte mít prakticky ke všemu. Řadí se mezi ně třeba i statistiky návštěvnosti na Google Analytics. Je třeba k nim mít od 1.1.2022 aktivní souhlas. 


Marketingové cookies - tenhle typ vás zajímá. Využívá se k lepšímu zacílení reklam, např. ke zpětnému oslovení uživatelů. Od 1. ledna musíte mít k tomuto typu aktivní souhlas. 

Nesrozumitelnost “opt-out” a “opt-in” jednoduše

Nechce se vám tohle číst, protože ty výrazy vypadají složitě? Nebojte. Teď je pochopíte. Všude na vás budou vyskakovat, takže je stejně jednou pochopit musíte. Princip “opt-out” je v podstatě minulostí, tedy mrtvý. Pokud totiž návštěvník webu se zaznamenáváním údajů do 1.1.2022 nesouhlasil, musel si aktivně najít lištu cookies a tam zaškrtnout, že nesouhlasí s tím a tím.
 
Princip “opt-in” je AKTUÁLNÍ. Vyjadřuje to, že vás web bude bombardovat otázkami, jaké údaje o vás web smí shromažďovat. Většina z nás všude zuřivě kliká na možnost souhlasím nebo naopak “přijmout nezbytné”. “Nastavení” volí málokdo - respektive skoro nikdo se nechce zabývat volbou, zda souhlasí pouze s analytickými nebo i s dalšími cookies. 

Kdy tam tedy tu lištu se souhlasem cookies mám dát?

Téměř kdykoliv, když si váš web ukládá jakékoliv údaje o vašich návštěvnících. Jestliže si nevedete analytiky o tom, kdo, kdy a odkud přišel na váš web, tak bánbůh s vámi. Asi byste měli už konečně fakt začít. Jinak budete vždy pozadu za konkurencí. Nebudete totiž vědět, kdo jsou vaši zákazníci (návštěvníci webu) a kde se berou. Tudíž ani nebudete vědět, jaká vaše online reklama funguje a jaká ne, a nezjistíte, kam máte směřovat své síly a finance. Ale má to i své výhody, můžete s čistým svědomí i nadále na sušenky dlabat. 


Co mám tedy udělat, abych měl všechno v pořádku?

Zařiďte si tu otravnou vyskakovací lištu i na vašem webu. V případě, že máte web postavený na nějaké šabloně, bývá snadné ji tam vložit.  
 
Lidé už si zvykli, že to na ně vyskakuje vždycky, takže na to jděte věcně a uživatelsky co nejjednodušeji. Vžijte se do návštěvníka webu - chce se vám pokaždé zaškrtávat cookies předvolba? Dovolím si předpokládat, že většina lidí patří mezi velké fanoušky rychlého tlačítka “přjmout vše”, “souhlasím” apod. (aneb, hlavně už neotravujte a pusťte mě na web) nebo naopak “volit jen nezbytné”. Uživatelé jistě ocení  třeba také jednoduché souhlasné tlačítko “OK”. Možností je více. Předpokládejme však, že se téměř nikdo nechce zabývat nastavováním cookies pokaždé, když k vám zavítá.


Jaké postihy vás čekají, pokud budete na cookies lištu “péct”?

Pokud provozujete svůj malý makléřský web, a na cookies lištu se vybodnete, tak vás pravděpodobně žádné velké pokuty nečekají. Názory na možné postihy se však liší. Hlavním kontrolním orgánem je tu úřad pro ochranu osobních  údajů (ÚOOU). Ten by se ale logicky musel rozkrájet, pokud by se měl zabývat i malými přestupky. Někteří právníci zase tvrdí, že pokud Úřad odhalí nedostatek, musí vás nejdříve vyzvat k nápravě a až pak pokutovat. Zároveň se ani neočekává, že by výše pokut dosahovala nějakých likvidačních částek. 


Takže v klídku a nezapomeňte si při nastavování cookies lišty dát pár sušenek!





Přidejte svůj komentář

Další tipy a novinky:

Odkazy na servery: