Od ledna budete mít na webu jen polovinu návštěvníků. Ptáte se proč?
Cookie lišta 2022 vám řádně zamíchá se sledováním návštěvnosti
V září 2021 byla schválena novela zákona č. 127/2005 Sb.,o elektronických komunikacích (zkráceně ZEK), která s platností od 1. ledna 2022 upravuje povinnost pro provozovatele webů.
Pokud chcete návštěvníkům svého webu ukládat cookies, musíte tak činit pouze s jejich aktivním souhlasem. Jde nejen o cookies určené k marketingovým účelům, ale také o ty analytické, používané k měření návštěvnosti (například pomocí Google Analytics).
Cookie lišta musí dát návštěvě na výběr mezi souhlasem a nesouhlasem. Tlačítka mají stejnou velikost
Cookies můžete ukládat jen se souhlasem
Ukládat výše uvedené cookies budete moci pouze s aktivním souhlasem návštěvníků. To je zásadní přitvrzení doposud užívaného výkladu, kdy stačilo uživatele o sběru cookies informovat a na jeho žádost – tzv. opt-out – jeho údaje vymazat.
Od roku 2022 budete muset mít od každého uživatele zdokumentovaný tzv. opt-in, tedy záznam o tom, že uživatel výslovně souhlasil s tím, že o něm shromažďujete informace a ukládáte v jeho prohlížeči soubory cookies.
Cookie lišta, která nedává možnost odmítnout, nebude po lednu 2022 dostatečná
Cookie lišta nesmí být zavádějící
Cookie lišta musí informovat návštěvníka vašeho webu o tom, že váš web používá cookies. Uživatel musí mít možnost se situací souhlasit nebo souhlas odmítnout. Dále musí mít možnost si upravit, které cookies vám povolí a které ne.
Teprve po získání souhlasu můžete o uživateli jakoukoli informaci ukládat. Pokud návštěvník lištu zavře, aniž by klikl na souhlas či nesouhlas, znamená to, že souhlas – opt-in – od něj zatím nemáte, tedy nesmíte nic ukládat.
Upravuje se také vzhled samotné lišty, respektive tlačítek pro udělení a odmítnutí souhlasu. Obě musí mít stejnou velikost a stejně syté barvy, aby se zamezilo “navádění” uživatele na kliknutí tlačítka, které potřebujeme.
Po zavedení nové cookie lišty budete pravděpodobně sledovat propad návštěvnosti
Počítejte s tím, že o návštěvnících budete vědět méně
Po zavedení nové cookie lišty budete pravděpodobně sledovat propad návštěvnosti – alespoň té, kterou můžete měřit. O lidech, kteří cookies neodsouhlasí, totiž nebudete vědět nic.
Složitější tak bude například remarketing. Pokud na váš web přijde zájemce o nemovitost a bude si prohlížet konkrétní stránku s její nabídkou, jde o krásnou příležitost k oslovení pomocí remarketingové bannerové kampaně. Po lednu 2022 ale takového zájemce můžete začít oslovovat jen poté, co vám odsouhlasí použití marketingových cookies.
Statistiky z inzertních serverů
Také statistiky, které si analyzujete ze své inzerce na realitních serverech doznají změn a to tak, že více či méně poklesnou. Neznamená to však, že účinek inzerce bude menší. Jen zkrátka některé informace o návštěvnících budou chybět, protože k nim nebyl dán souhlas s měřením návštěvnosti.