Cílem práce realitního makléře je dobře nabrat nemovitost do prodeje a tuto nemovitost pak vhodnou formou prezentovat co největšímu počtu případných zájemců. Snadné? Profesionálové vědí, že nikoliv. Pojďme se zaměřit na jednu specifickou fázi prodeje nemovitosti - konkrétně nalezení co největšího počtu potenciálních zájemců.
Posledních několik let platí pravidlo, že nejvíce lidí hledajících nemovitosti navštěvuje realitní portály, které agregují nabídku až několika tisíc realitních makléřů a kanceláří. Konkrétně v červenci 2017 navštívilo některý z významných serverů s nabídkou nemovitostí přes 1,6 miliónu unikátních uživatelů (data dle netmonitor.cz).
Při zkoumání chování zájemců o nemovitost právě na serveru ČESKÉREALITY.cz jsme se zaměřili na to, zdali a jak moc je vhodné nabídku nemovitosti posouvat v pořadí výsledků výše takzvaným topováním. Projeví se vůbec tato přednostní pozice na počtu lidí, kteří se prokliknou do detailu nemovitosti za účelem zjištění bližších informací? Nebo naopak zájemci o nemovitost z daného filtru projdou opravdu všechny podstránky výsledků hledání a to zejména proto, aby nepřišli o žádnou z možných nabídek?
Výsledek je statisticky jednoznačný. Když lidé hledají nemovitost ke koupi, nevěnují této činnosti tolik času, kolik by měli a svou práci si logicky usnadňují. Umístění na první pozice ve vyhledávání tak v průměru zajistí nárůst počtu zájemců, kteří se prokliknou na detail nemovitosti až trojnásobně.
Tento fakt je pak zejména u nevýhradně smluvně zajištěných nemovitostí jeden z klíčových při samotném prodeji. Pokud totiž obdobnou nabídku nabízí více makléřů najednou, vítězí vždy jen ten nejrychlejší (navíc s vyšší pozicí). Až trojnásobně více zájemců totiž logicky vede k rychlejšímu prodeji či pronájmu nemovitosti.
Níže uvedený obrázek ukazuje typickou statistiku jedné nemovitosti (v tomto případě rodinného domu v Kopřivnici), kde inzerent využil po určité době topování a přesun na první místa ve výsledcích hledání.
Na začátku roku byla nemovitost vložena jako novinka. Vlivem prvotního řazení dle data vložení získala nemovitost pozice na první straně hledání. V grafu je vidět jasný zájem o bližší informace k nemovitosti. Postupem času se však nemovitost propadá na další podstránky a zájem upadá. Koncem června je pak nemovitost opět posunuta na první místa ve výsledcích hledání a zájem opět narostl – dokonce ještě více než když byla nemovitost novinkou.
Ne každá nemovitost a ne v každé prodejní fázi se hodí topovat. Vše záleží na okolnostech. Pokud však makléř potřebuje získat větší zájem o nemovitost, existuje snadné a levné řešení.
Petra Dvořáková
vedoucí obchodního oddělení
ČESKÉREALITY.cz