Lukáš Kolafa: Odhalte, jak získal 30.000 sledujících na TikToku v realitách
Autor: Markéta Mazancová, datum: 25.7.2022
Na TikToku působí jen hrstka statečných realitních makléřů. Mnozí se této síti vysmívají, jiní ji spokojeně ignorují. To je skvělá zpráva pro každého, kdo chce získat novou klientelu za zlomek ceny. Přečtěte si, jak na to šel Lukáš Kolafa, který dnes o klienty nemá nouzi.
Jak se vám daří na TikToku?
Mám ho necelé dva roky a nyní mne sleduje přes 35 000 uživatelů, což pro mě na začátku bylo zcela nepředstavitelné číslo. Myslel jsem si, že až toho dosáhnu, bude se dít něco velkého. Ale v reálu se začaly dít věci mnohem dříve. A v nesnadné covidové době nám opravdu TikTok hodně pomohl.
Prozraďte, co přesně v oblasti realit děláte?
Jsme hlavně správci nemovitostí a realitní činnost máme jako doplněk, o který je stále větší zájem. Zejména tedy byty pronajímáme a okrajově také prodáváme. Investoři si nás najímají proto, aby jim z jejich nemovitostí plynuly peníze a neměli žádné starosti s pronájmem.
Co konkrétně vám TikTok přinesl?
Rozšířil povědomí o naší firmě a naší značce. Pomocí této sociální sítě jsme našli ekonomické cesty, jak se dostat do podvědomí obrovskému množství lidí. Ale nebylo to zadarmo a „jen tak“. Pokud si makléř nechá poradit od někoho, kdo to umí, tak to může začít skvěle fungovat. Hlavním přínosem TikToku je, že pomocí něj lze stále získat široký organický dosah. Na co bych ale rád upozornil je, že pokud se pustíte do TikToku, rozhodně nesmůžete očekávat okamžité konverze v business. Je to spíše investice do vaší značky a do klientely, kterou na Tiktoku nyní najdete.
TikTok ale veřejnost vnímá spíše tak, že na něm jsou hodně mladí lidé - děti. A ti nemovitosti obvykle nevlastní. Nemíjíte se trochu s cílovou skupinou?
Já si myslím, že dnes už na TikToku naše cílová skupina je. Ještě před zhruba třemi lety tam skutečně byli jen lidé 18 a méně. Ale to už je hudba minulosti. S příchodem covidu se obliba této platformy rapidně změnila. Starší ročníky se přesouvají z platforem, které jsou bussinesem přehlcené, a proto na nich lidé už nechtějí trávit tolik času. Konkrétně mám na mysli YouTube, Facebook nebo Instagram. Pravdou ale je, že TikTok je třeba brát jako investici do budoucna. Není to o tom, že teď zainzerujeme a na prohlídku přijde hned 10 zájemců. Spíše je to o tom, že si připravujeme klientelu do budoucna. V momentu, kdy mladý uživatel TikToku začne hledat pronájem svého prvního bytu, obrátí se jako první na toho, koho znají nejvíce a komu důvěřují.
Obsah na TikToku tvoří hlavně krátká videa. Ta jsou přeci i jinde. Proč tedy právě TikTok?
Ano, krátká videa jsou skutečně i jinde. Třeba YouTube se to snaží zachraňovat svými YouTube shorts, nebo na Instagramu jsou pak reels. Tyto platformy se snaží podchytit trend krátkých videí těmito deriváty původního TikToku. Do jisté míry se jim to daří. Ten, kdo má třeba jenom Instagram určitě reels ocení. (Poznámka autorky: další výhodou TikToku je, že sledujícím servíruje obsah od různých tvůrců, nejen od těch, které sleduje. Díky tomu se může váš obsah dostat mezi skutečně široké publikum, i když ještě nemáte tolik sledujících).
Mají YouTube shorts oproti TikToku přeci jen nějakou výhodu?
Ten, kdo je zvyklý používat Youtube jako encyklopedii, shorts pravděpodobně neocení. Ale spousta mladých lidí ano. Shorts mají tu výhodu, že jsou dostupné i pro neregistrovaného uživatele. Oproti tomu TikTok si musíte nejprve stáhnout a zaregistrovat se. Proto na TikTok nemohou koukat děti, které ještě neumí číst a psát. Oproti tomu na YouTube se mohou snadno pohybovat i podle obrázků. To nahrává určitě YouTube.
Jaké byly začátky?
První tři měsíce mi to moc nešlo. Nevěděl jsem jak začít, jaký obsah zveřejňovat a jak ho dělat zajímavý pro sledující. Pak jsem oslovil Davida Duc z TikTokuj.cz, odborníka na TikTok, u kterého jsem si zakoupil měsíční mentoring. David mi ukázal, jak tvořit taková videa, která zaujmou a mají hodnotný obsah. Prakticky přes noc se věci změnily a všechno se rozjelo.
Zmínil jste, že TikTok je spíše investice do budoucna. Přesto se zeptám, už se vám pomocí něj podařil udělat nějaký obchod?
Ano. Bylo to již několikrát. Skvělé bylo, že výsledky přišly hned v době, kdy jsem se začínal věnovat TikToku profesionálně. De facto hned na začátku prvního měsíce spolupráce s Davidem Ducem se nám podařilo natočit 2 videa na prodej bytu 2+kk na Žižkově za 6 milionů korun. Video zhlédla mladá jednadvacetiletá slečna. Přišla s ním za rodiči, protože věděla, že chtějí kupovat investiční nemovitost. Byt byl zároveň zveřejněn na standardních inzertních portálech. Rodina přišla na prohlídku a tehdy ještě v aukci podali nejvyšší nabídku. Navíc ještě k tomu nám svěřili nemovitost do správy. Takže pro nás senzační obchod, značka ideál. (Poznámka autorky: za cílovou skupinu je třeba považovat i “děti” do 18 let, protože ty často rozhodují o tom, co udělají jejich rodiče.)
Tak to je pecka!
Nastartovalo to ve mne ještě větší nadšení. I když se mi všichni za TikTok smáli, včetně mojí ženy. Přišlo ale zadostiučinění! Díky tomu, že dělám TikTok, získává manželka dnes nemovitosti na prodej a do správy. Náš úspěch na TikToku je jen jeden z prodejních argumentů, proč by si měl klient vybrat právě nás. Vše se tedy otočilo a TikTok se pro nás stal neskutečně účinným akvizičním nástrojem a argumentem.
Kolik lidí jste schopen přes TikTok oslovit?
Náš dosah u jednoho zveřejněného videa začíná na 30 tisících uživatelích a organicky jde až k číslu 650.000 uživatelů na video. Toto vysoké číslo se týkalo nezařízeného bytu na pronájem na Zličíně.
Právě jsem se stihla podívat na to, jak si vedete na Instagramu a na Facebooku. Moc aktivní tam nejste, že?
Přesně tak. Neztrácíme čas nad platformami, které jsou pro nás příliš drahé a nepřináší takový užitek.
Sázíte tedy ve věci sociálních sítí pouze na TikTok?
Vlastně ano. Na realitním trhu jsme v podstatě jediní, kdo je tam tak aktivní. Zaměřujeme se zejména na organický dosah a hlavně na to, aby náš provoz byl ekonomický. Aby klient získal, co chce a potřebuje. A v neposlední řadě na to, aby výsledek odpovídal vynaloženému úsilí. Razíme teorii, že není umění dostat obsah k tisícům uživatelů za 100 tisíc korun, ale je umění dostat za zlomek této ceny obsah, k desítkám až stovkám tisíc lidí, které video skutečně zaujme a tudíž funguje jak má.
Lze si na TikToku také zaplatit reklamu?
Lze to a už jsme to také zkoušeli. Využili jsme to například tehdy, když si klient přál dosáhnout garantovaně určitého dosahu (reklamy) a tudíž se na to dá konkrétní suma peněz alokovat. V poměru k reklamě na Instagramu nebo Facebooku jsou to ale částky spíše symbolické ve výši 10-15% výdajů proti FB a IG. Tedy podstatně nižší.
Jak je složité nastavení reklamy v porovnání třeba s Facebookem?
Mnohem jednodušší. Zatímco na Facebooku či Instagramu musíte mít Business Managera a zkušenosti s Pixelem, aby to za něco stálo, na TikToku je vše relativně jednoduché.
Zmínil jste nějaké tipy, jak tvořit poutavý obsah. Prozradíte nám některé?
Ano a velmi rád, protože když dva dělají totéž, není to totéž. Uvedu čtyři body, které by mělo video splňovat. Tyto body pak neplatí pouze pro videa na TikToku, ale i pro deriváty jako reels nebo shorts.
1/ video musí diváka uchvátit (zaujmout), na to máte 2 - 3 vteřiny na začátku spotu. Doporučuji do nich dát nějakou šokující informaci, něco provokativního nebo prostě jen pár slov, která chytí sledujícího natolik, že se chce na zbytek videa tedy podívat.
Za druhé?
Video by mělo mít hodnotný či vtipný obsah, člověk by měl chtít sledovat další videa od stejného tvůrce a dát tzv. follow = sledovat dál a dokoukat videa do konce. Může se samozřejmě stát, že video nebude mít žádný hodnotný obsah, pak by mělo být alespoň zábavné. Například vtipy, gagy aj. Jsou profily tvůrců, které jsou na to zaměřené a lidé tam chodí sledovat vtipné situace. Uživatelé se chodí na sociální platformy bavit a chtějí obsah, který je lehce stravitelný. Potom je také skupina lidí, která hledá na sociálních sítích vzdělávací videa. Na Tiktoku je takového obsahu již celkem hodně.
Za třetí?
Je třeba komunikovat s uživateli. Dát například do videa větu, aby si lidé tipnuli, jaká je cena pronájmu konkrétního bytu. Lidé si rádi zasoutěží a na každý komentář je třeba reagovat. Videu to přinese veliký organický dosah a dostane se tak mezi stovky tisíc dalších uživatelů.
Čtvrtý bod?
Směřovat lidi na svůj web nebo je převádět na vaši hlavní platformu (např. Facebook, IG nebo Youtube). Od začátku, co děláme TikTok, se nám zvýšila návštěvnost na webu 5x. Zároveň díky tomu pronajímáme nemovitosti až 3x rychleji.
11 letá kamarádka mé dcery mi jednou doporučila, abych dávala do postů #pageforyou. Proč?
Tento hashtag nedávejte. Spíše se zaměřte na váš vlastní unikátní hashtag. My například používáme #homerent nebo #realitnimakler. Pokud chcete aby uživatelé vaše video našli tak můžete dávat například slova typu pronajem, prodej, byt, byty, nemovitosti a další týkající se realitní branže. Pokud působíte v jiné branži, zaměřte se na unikátní slova v jiném oboru.
Nějaký další zázračný tip?
Autenticita! Měli byste si najít svůj vlastní styl. Třeba i hovorovou mluvu nebo jinou formu nedokonalosti. Například v porovnání s Instagramem to není tak, řekněme, umělé a naaranžované. TikTok je reálný, autentický a to je to, co lidé hledají. Tedy normálnost a situace, které nejsou vytržené z reality, ale naopak jsou do ní vsazeny. To je to, co dnešní mladá generace hledá.
Dají se na TikToku vytvářet profesní profily?
Ano. Je to ale spíše technická otázka. TikTok se vyvíjí extrémně rychle. Vím, že tam jsou různé druhy účtů a každý má své výhody a nevýhody, např. v různých omezeních, co se týče autorských práv, dosahu z propagace (reklamy), ale to je na delší povídání.
Co si myslíte o tvrzeních, že Facebook a Instagram jsou už mrtví?
No pro nás jako firmu určitě. Nejstarší publikum kouká na televizi, o něco mladší na Facebook, ještě mladší pak na Instagram a na TikTok úplně to nejmladší (do cca 30 let věku). Problémem je, že Facebook i Instagram jsou přesycené reklamou. Je to stejné jako s televizí. My, starci (je mi přes 40), si pustíme televizi a co je nejlepší udělat, když je tam reklama? Přetočit jí. Ale moje šestiletá dcera na reklamy ještě kouká, protože ji to baví. Když to shrnu, Facebook je alternativou k běžným inzertním portálům a pro mnoho makléřů je to cesta, jak se dostat k nové klientele. Lze tam najít klienty, kteří už nemovitosti mají nebo chtějí koupit. Facebook ani IG asi mrtví nejsou, tak černě bych to neviděl. Spíše je už vnímám jako standardní inzertní nástroj.
Kvetou nám tu nové sociální sítě?
Každému, kdo chce chytit trendy, doporučuji podívat se do zahraničí, nejlépe do Ameriky. Pokud se to chytne tam, tak cca do 5 let je to u nás. Konkrétně k nám míří sítě Twitch či Discord. To jsou zatím tedy sítě hlavně pro gamery. U mladých je hodně populární třeba Roblox. Virtuální svět tvoří pro mladé i 80-90 % jejich světa, pokud pominu školu. Tudíž pro ně se VR stává realitou a cokoliv jako televize nebo noviny jsou pro ně brutální pravěk.