Rozhovor: Špičkoví makléři utratí na Facebooku přes sto tisíc za měsíc, říká Stašek

Autor: Markéta Mazancová, datum: 26. 7. 2021

S Davidem Staškem, odborníkem na reklamu na Facebooku v oblasti realit, jsme probrali to nejdůležitější o sociálních sítích a makléřském řemeslu. Zjistili jsme, že špičkoví makléři na nich za měsíc utratí až sto tisíc. A investice se jim mnohonásobně vrací. Rozhodně se však nejedná o běh na krátkou trať. 

 Rozhovor: Špičkoví makléři utratí na Facebooku přes sto tisíc za měsíc, říká Stašek

Na co se vás makléři nejčastěji ptají ve spojitosti s Facebookem?
Většinou je nejprve zajímá, jak začít. V Praze už s Facebookem pracuje přeci jen hodně makléřů, ale v méně hustě obydlených oblastech je vítězem ten, kdo zvládne online marketing.

 

Prozraďte nám, jaký je rozdíl mezi příspěvkem na zdi a placenou reklamou?

Zatímco klasický příspěvek zůstává na zdi makléře, placená reklama - která není zároveň příspěvkem na zdi - se zobrazuje pouze v inzertním prostoru Facebooku. 

 Rozhovor: Špičkoví makléři utratí na Facebooku přes sto tisíc za měsíc, říká Stašek

Je lepší se zaměřit na příspěvky na zdi nebo na placenou reklamu?
Ideální varianta je používat obojí, tedy jednak tvořit brand a zároveň zajistit, aby se o vás lidé dozvěděli. 

Je lepší dávat na Facebook spíš odkazy na web nebo přímo fotky a videa? Co se lépe organicky šíří?
Organika je obecně slabá. Moje zkušenost je taková, že ani tak nezáleží na tom, zda dáte na zeď odkaz nebo přímo fotku. Facebook se nás zkrátka snaží dotlačit k tomu, abychom platili. Pokud makléř chce, aby mu Facebook přinášel dostatek nových zakázek, placeným příspěvkům se holt nevyhne. V momentě, kdy vytvářím kampaň, měl bych vytvářet více variant, a to například náhledový obrázek s odkazem na web nebo podpořit svůj YouTube kanál - což mimochodem Facebook nemá moc rád. 

Kolik variant vytváříte vy?
Obvykle tři. Nejprve tam dám samostatný banner, pak video a nakonec sbírku. K takové strategii přistupuji proto, že  za prvé ne všichni mají dobré připojení k internetu. Banner je něčím, co se zobrazuje vždycky, i pokud je signál slabý. Za druhé je to video, protože stojí makléře spoustu času a peněz, a proto je důležité, aby se zobrazovalo. A za třetí je to sbírka, která představuje kombinaci fotek, videí nebo třeba i 3D půdorysů a podobně. Tím pádem vznikne v rámci Facebooku taková mikrostránka, která vypadá moc hezky. Zároveň jsem tímto způsobem schopný odfiltrovat ne úplně relevantní návštěvnost. 


Je dobré dávat na Facebook nemovitosti, o kterých vím, že se rychle prodají?
Rozhodně. Je to super materiál, který mi pomůže nabrat nové nemovitosti. 

Kolik peněz by makléř měl utratit měsíčně na Facebooku?
To se nedá jednoznačně říci. Hodně záleží například na lokalitě, tedy na tom, zda je makléř z Prahy nebo spíše z nějaké méně hustě obydlené oblasti. Abych mluvil konkrétně, myslím, že úplně nejnižší hranice, na které má smysl začínat, je 5.000,- Kč. Rozhodně nemá smysl začínat s pětistovkou nebo tisícovkou měsíčně. To jsou zcela vyhozené peníze. Dobrá částka oproti tomu je už 10.000,- Kč měsíčně, za to už se dají získat čísla, která dávají smysl. A výš mohou ta čísla růst až do nekonečna. Pokud bych měl říci, kolik lidé průměrně investují do Facebooku, tak jsme na nějakých 8-10 tisících. 

Proč nepoužívat tlačítko u příspěvku “propagovat”?
Protože je extrémně omezené a neumožňuje mi získat přesně to, co chci. Jediné, co z tlačítka “propagovat” obvykle vytěžím, jsou lajky. Jenže mým cílem může být i něco jiného, třeba proklik na web nebo zhlédnutí videa. A to jsou příklady věcí, které mi modré tlačítko “propagovat” neumožňuje. Dalším problémem je, že nemohu testovat více variant, značně omezené je také nastavení cílové skupiny nebo to, že nemohu reklamu kvalitně vyhodnotit nebo znovu spustit. Zkrátka toto modré tlačítko vnímám jako propálené peníze. 

Marketing je komplexní záležitost. Ani vymazlený Facebook není vším. Na co by makléři neměl při propagaci své osoby zapomenout?
Konkrétně makléři by neměli zapomínat na nic. Čím dál častěji se mi ozývají realiťáci se zadáním, že by chtěli pracovat pouze na Facebooku a na něm by chtěli postavit celou svou propagaci. Já bych ale takovou cestu rozhodně nedoporučil. Je totiž  také dobré být vidět i v offline světě, konkrétně na letácích, plakátech, plachtách, v menších obcích pak třeba v tištěných měsíčnících. V online marketingu skvělý základ představuje hezký, responzivní a celkově kvalitní web. Důležitá je také úroveň prezentace nemovitostí, které by makléř měl mít na svých webových stránkách. 

A co PPC reklama?
Zatím se mi stále potvrzuje, že nemá příliš velkou efektivitu. Určitě je to dáno obrovskou konkurencí. Pokud budu mluvit o vyhledávačích, největšími konkurenty makléřů jsou inzertní portály nebo velcí developeři. Pokud se pustím do propagace jednotlivé nemovitosti touto cestou, tak nemám šanci. PPC reklama má smysl v menších lokalitách. Cílit by měla například na klíčová slova jako “jak prodat nemovitost”, “realitní makléř” apod. Ale na druhou stranu, ruku na srdce, jak často někdo takový výraz do vyhledávače napíše?

Dá říci, kolik Facebook dokáže přinést zakázek za určité období?
Určitě dá. Je to vždycky o investicích. Jeden můj klient, pražský makléř, má z Facebooku 3-4 poptávky týdně. Ale to je skutečně vrchol. Pak mám jiného úspěšného klienta a ten z Facebooku získává okolo dvou poptávek týdně. 

Jak to dělá?
Měsíčně investuje do Facebooku přes sto tisíc korun. K tomu píše skvělé příspěvky a cílí na různé publikum v různorodých formách. Jejich cesta k úspěchu je běh na dlouhou trať, není to ze dne na den.

Jaký nejčastější typ příspěvku makléři zveřejňují? Spíše videa, fotky, odkazy?
Ono ani tak moc nejde o druh příspěvku jako o autenticitu. Někdo jede spíše videa, jiný zase fotky. Makléř by se měl vždycky zaměřit na to, co ho baví. A ono to svoje ovoce samo přinese. Důležité je být vidět a formát už není úplně podstatný. 

Jaké chyby makléři nejčastěji dělají při správě Facebooku?
Za prvé jsme nakousli tlačítko “propagovat”. Pak také v tom, že makléři zkusí reklamu na Facebooku po příliš krátkou dobu a přijde jim, že to pro ně není. Někteří také mají snahu všechno komentovat, včetně vulgárních komentářů od lidí, kteří ani nejsou naše cílová skupina. Tam bych se s tím také nepáral a komentáře skrýval a mazal. Úplně ideální není ani to, pokud makléř přidá jeden příspěvek měsíčně. Pokud se do Facebookové reklamy pustím, tak musím zatnout zuby a jeden nebo dva příspěvky týdně publikovat.

Teď jste nakousnul otázku, jak často publikovat?
Minimálně jednou týdně, maximálně jednou denně. Hodně záleží také na velikosti publika. V případě, že má někdo hodně velké publikum, tak vysoká frekvence přidávání příspěvků není problém. 

Měl by makléř svěřit správu o Facebook profesionálovi?
Určitě nechci nikomu říkat, že správu vlastního Facebooku nezvládne. Sociální sítě nejsou žádná raketová věda. Spíše ale narážím na to, že makléři nemají kapacitu ani časovou, ani energetickou. Před nějakou dobou jsem vytvořil šestihodinový online kurz, který posílám lidem, s kterými se nedomluvím na spolupráci. I když shlédnou celý kurz, který si ode mě zakoupili, tak se mi po čtyřech nebo pěti měsících ozvou, že kurz byl sice fajn, ale že na to stejně nemají čas a prostor se dále učit a vzdělávat. A přenechají péči o Facebook mně. 

S takovými lidmi se musí skvěle spolupracovat.
Přesně tak. Facebooku už rozumí a nevyptávají se na samozřejmosti. V ideálním případě makléři kombinují to, že se o Facebook starají sami, plus jim občas dám nějakou konzultaci nebo jim s něčím pomůžu. Na vytváření obsahu si makléři mnohdy najímají copywritery, ale většinu materiálu pro tvorbu obsahu mají oni. Copywriter mu ve své podstatě pomůže dodaný materiál učesat tak, aby to bylo hezké a čtivé. Nicméně například příběh nějaké nemovitosti musí stejně dodat makléř. 

Kolik stojí najmout si profesionála na správu Faceboooku?
Já osobně si beru tisíc korun na hodinu. Jedná se však pouze o dvě, tři hodiny měsíčně, takže to pro makléře obvykle nebývá tak finančně náročné.  

Máte představu, kolik stojí vaše konkurence?
Je to různé. Kupříkladu nějaký šikovný student začne na 200-300,-Kč za hodinu, ale skuteční profesionálové se pohybují okolo té tisícikoruny. 

Řešíte také “průšvihy” na Facebooku? 
Častým problémem je například zablokovaný účet nebo osobní profil. Nezřídka se také stává, že neprojde reklama a za žádnou cenu se nechce zveřejnit. Někdy trvá i hodiny, než člověk přijde na to, co Facebooku vadí. Obvykle to ale bývají stejné věci a já je většinou odhalím během chvilky. 

Jakou máte zkušenost s podporou na Facebooku? 
Je to jako na houpačce. Občas fungují fajn a hned se všechno vyřeší. Jindy je profil zablokovaný měsíce. Nejčastěji se stává, že Facebook profil zkrátka odblokuje a pošle email, že byl zablokován omylem. Já jsem na podpoře skoro obden a neustále něco řešíme. 

 

 Rozhovor: Špičkoví makléři utratí na Facebooku přes sto tisíc za měsíc, říká Stašek

V článku radí:
David Stašek se reklamou na Facebooku zabývá již 6. rokem a za tu dobu do ní investoval přes 50 mil. Kč. Poslední dva roky se David specializuje pouze na oblast realit a dnes se stará o desítky makléřů, mezi které patří také špičky v oboru.
 


Přidejte svůj komentář

Další tipy a novinky:

Odkazy na servery: