PRO MAKLÉŘE: Vyplatí se napsat e-book? Kolik vás to bude stát a co z toho?

Autor: Markéta Mazancová, datum: 14.3.2021

Ruku na srdce. K napsání vlastního e-booku se dostane jen nepatrný zlomek realitních makléřů a kanceláří v ČR (a asi i jinde na světě). Proč asi?

 PRO MAKLÉŘE: Vyplatí se napsat e-book? Kolik vás to bude stát a co z toho?

Čas strávený psaním e-booku patří do kategorie “hnojení zahrádky” neboli investic, které se nezhodnotí hned. “A na to já přeci čas nemám, protože musím shánět zakázky a chodit po prohlídkách”, říkáte si možná právě.


V jednom vám musím dát za pravdu. Čas skutečně není nafukovací, a i když budete vstávat o hodinu dřív, den stejně nebude mít 25 hodin. Stará, ale pravdivá hláška. Pak je tu taky úsloví “ševče, drž se svého kopyta”. Pod to se mohu také podepsat. Ne každý realitní makléř má čas, sílu, zkušenosti či “talent” na sepisování nějakých mouder. Naštěstí existují možnosti, že za vás elaborát napíše někdo jiný.


Pojďme si nejprve říct pár hlavních důvodů, proč je skvělé mít vlastní e-book. Až vás o této myšlence přesvědčím, tak si probereme, zda je lepší si e-book nechat napsat nebo se do něj pustit svépomocí (stejně je skvělé, že jsme národ Ferdů mravenců a se vším si tak nějak dokážeme poradit. Fakt.)

Proč se hlavně vyplatí napsat e-book:

1. Udělá to z vás skutečné odborníky v očích (nejen) klientů.

2. Stažení e-booku zdarma můžete vyměnit za kontakt (jméno, email i telefon). Při stažení nezapomeňte nechat klienta zakliknout políčko, že souhlasí s tím, abyste ho kontaktovali. To je vlastně ten hlavní způsob, jak váš e-booku vydělá - získáte kontakt a proměníte ho v business.

3. Sami se možná ledasčemu přiučíte.

4. Budete mít materiál, který můžete klientům rozdávat v tištěné podobě během schůzek. Stránku na webu s odkazem na získání e-booku můžete použít i jako landing page (přistávací stránku) pro reklamu na sociálních sítích nebo přes PPC reklamu.

5. S poučenými klienty (kupujícími, prodávajícími, nájemníky i pronajímateli) se vám bude lépe pracovat.

6. Klient ihned uvidí, jaké mraky věcí pro něj uděláte.

7. Nebudete muset trávit tolik času vysvětlováním jednotlivých kroků prodeje/koupě/pronájmu, protože si všechno klient prostě přečte.

8. Obsah můžete “recyklovat”. Úryvky (kapitoly) z e-booku budete moci využít do newsletterů, na blog, na sociální sítě apod.

9. Zůstanete s klienty v kontaktu, protože pokud bude e-book poskytovat skutečně kvalitní obsah, klienti se k němu budou vracet (e-book budou mít v emailu či tištěné podobě).

10. Všichni ostatní makléři vám budou e-book závidět, protože oni sami se k jeho vytvoření nikdy “nedokopou”.

Na koho cílit?

Možností je ve své podstatě 4-5:
 
- na prodávající,
- na kupující,
- na pronajímatele, 
- na nájemce, 
- na nábor nováčků do vašeho týmu (pokud jste majitel RK nebo vedoucí týmu). 
 
Můžete také všechny cílovky spojit a pro každou z nich připravit odpovídající poměr obsahu v jednom e-booku.

Jak dlouhý by měl e-book být?

Dobrá otázka. Nedá se na ni ale jednoznačně odpovědět. Pokud chcete mít pouze “něco v ruce”, abyste si mohli zaškrnout “vytvoření e-booku” hotovo, stačí, když ho “odfláknete” na 10 stránek. Takový materiál bude však pouze klouzat po povrchu. Každopádně lepší než nic. Možností je také řešit v e-booku pouze jednu oblast, např. přípravu domu na prodej, a jít do hloubky. 


VERSUS:


Protipólem pak bude vytvoření ULTIMÁTNÍHO PRŮVODCE SVĚTEM REALIT, který může mít stránek třeba 100 a bude řešit vše skutečně do hloubky. Základním kamenem pro úspěch je, že takto dlouhý elaborát bude perfektně členěn a každý v něm okamžitě najde, co potřebuje.

Takže spíše dlouhý nebo krátký e-book?

Opět i při odpovědi na tuto otázku budu trochu kličkovat. Nejde totiž ani tak o to, kolik slov bude text mít. Mnohem více záleží na kvalitě nejen obsahu samotného, ale také na grafickém zpracování a dalších faktorech. Všechno musí být samozřejmě WOW!

Být makléř spisovatel, či nebýt?

Aneb, kdy je dobré napsat si e-book sám?
 
Možnost A: Pustíte se do psaní sami.
Pokud jste dostali do vínku jen krapet toho básnického střeva, zároveň máte chuť a prostor, nic vám nebrání pustit se do psaní. Sami si možná utřídíte myšlenky, něco se při psaní naučíte, budete na sebe hrdí a pak v neposlední řadě SETSAKRA UŠETŘÍTE. 
 
Možnost B: Výrobu e-booku zadáte copíkovi. Kolik to bude stát?
Copík neboli copywriter je člověk (jako já), který se živí psaním textů zejména pro komerční účely. Jeho výběr není jednoduchý a ceny profi psavců nebývají příliš příznivé. Dobře. Přestanu chodit kolem horké kaše a rovnou vám řeknu, kolik asi zaplatíte. 


“Čím méně za copywritera zaplatíte, tím více vás bude stát”. 


Jednoduše proto, že nebude nejspíš úplně kvalitní (protože kdyby byl, tak si nechá adekvátně zaplatit). Věřte, že pokud je vám někdo ochotný napsat 1 normostranu (1800 znaků vč. mezer) za stovku či dvě, rozhodně se vyplatí, abyste si text napsali sami, protože jeho text stejně bude k ničemu. Kvalitní copíci se pohybují, řekněme, mezi 350-3000,- korunami za normostranu (těch 3000,- skutečně není překlep). Jiní psavci si neúčtují normostranu, ale hodinovku. Ta se pohybuje od 400-2500,-Kč za hodinu.

 PRO MAKLÉŘE: Vyplatí se napsat e-book? Kolik vás to bude stát a co z toho?

Na kolik mě tedy e-book od profíka vyjde?

Jednoduché počty: 10 stran napsaných od copíka, který si účtuje 600,- za stranu, vás vyjde na 6000,- Kč plus grafika. Cenu vašeho e-booku o 100 stranách si snadno umíte vypočítat sami (ale já vám to stejně prozradím, abyste se nemuseli namáhat - 60.000,- Kč). A to jsme ještě v optimistických číslech a bez dépéhá.


TIP: E-book můžete vydat za kancelář pro potřeby všech nebo jako makléř solitér (a pak machrovat na kolegy).
 
Kdo bude autorem takové knihy? Já nebo copywriter?

To záleží na dohodě. Autor vlastně ani nemusí být uvedený. Existuje také pojem “ghostwriting”, kdy profesionální pisálek napíše text, jehož autorství bude přičteno zadavateli. Vše je o dohodě.

Pozn: Jedná se o velmi orientační ceny. Spíše ale počítejte s částkou vyšší!!!

Jak zní finální verdikt? Vyplatí se investovat do e-booku (čas i peníze)?

Podle mně rozhodně!

I kdyby vás tvorba e-booku vyšla třeba na těch 60.000,-Kč, může se vám investice vrátit třeba už prvním prodejem nemovitosti, který díky knize získáte. Nesmíte však zapomenout také na to, že samotná tvorba e-booku není samospásná. Ještě je třeba investovat do reklamy, aby se lidé o vašem veledílu dozvěděli.
 
Ale i tak není pochyb o tom, že e-book je super cajk!
 
Ať už se pustíte do toho íbuku nebo ne, přeji hodně zdaru a ať obchody jenom kvetou!
 
Autorka: Markéta Mazancová (copywriter s realitní minulostí)


Přidejte svůj komentář

Další tipy a novinky:

Odkazy na servery: